Reklamace použitého zboží

Obchod, firma či zastavárna – pokud jste nakoupili u někoho, koho prodeje použitého zboží živí, pak je ze zákona doba jeho odpovědnosti za vady 24 měsíců. Je možné ji zkrátit na 12 měsíců v případě, že je tato skutečnost uvedena ve smlouvě a vy o tom musíte dopředu vědět. Vadu byste měli reklamovat co nejdřív po jejím odhalení a vyřízena by správně měla být do 30 dnů. Pokud jste nakupovali on-line přes internet, máte právo zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu.

Od zprostředkovatele – některé bazary fungují pouze v roli zprostředkovatele. Zboží si fakticky kupujete od původního majitele a u něj pak tedy musíte uplatnit svou reklamaci.

Soukromník – jakmile jste nakupovali přes inzerát od soukromé osoby, která prodávala jednorázově, můžete u ní reklamovat 24 měsíců za podmínky, že jste se předem nedomluvili, že se práva na reklamaci vzdáváte, což je v tomto případě možné. Zákon soukromé osobě nestanovuje termín, do kdy musí reklamaci vyřídit, a jestliže ji odmítne a neuzná, musíte se bohužel obrátit na soud. Tam se vám bude hodit detailní kupní smlouva.

Tipy nám poskytl hodnotící portál Aplikant.cz od společnosti 123jobs Media.

Použité zboží v záruce

Hlavně u elektroniky, domácích spotřebičů a mobilů uvádí prodejce jako bonus to, že je zboží ještě v záruce u původního prodejce, takže byste ho mohli reklamovat tam. Ale to není možné pokaždé. Když ke zboží dostanete paragon nebo účtenku, pak to může být pravda, ale v případě faktury nebo kupní smlouvy na jméno už to stoprocentní není. Reklamovat by měl ten, kdo je uveden na faktuře nebo smlouvě či ten, kdo vám k tomu udělil plnou moc.

Uživatelé internetu a spotřebitelé mohou na portálu Aplikant.cz nezávisle ohodnotit firmy a společnosti. Hodnocení jsou poskytována anonymně formou slovního nebo hvězdičkového hodnocení. Můžete se tak on-line podělit s ostatními o své pozitivní i negativní zkušenosti s firmami.

Sleva, nebo oprava

U použitého nelze při reklamaci žádat výměnu zboží za jiné, jako tomu je tomu při nákupech zboží úplně nového. Ze zákona máte právo na opravu, která nesníží hodnotu zboží, odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz, nebo slevu z ceny. O kterou z těchto možností stojíte, byste měli prodávajícímu – recenze firem sdělit hned při reklamaci zboží.